یا محول حول و الاحوال

نوروز ۱۳۹۹ آخرین نوروز قرن چهاردهم شمسی است. قرنی پر از فراز و نشیب برای جهان و ایران عزیز.

 

قرنی که در حافظه تاریخی ملت ما یادآور اتفاقات شگرف و بزرگی است.

سقوط قاجار ، سقوط پهلوی، ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸ مرداد ، و انقلاب اسلامی ایران جزو رویداد‌های مهمی هستند که در این قرن رخ داده‌اند.
از منظری دیگر شاید این قرن آغازی برای ایران نوین بوده است‌. ایرانی که در عرصه‌های مختلف تحولات عظیمی را در این قرن دیده است.

 

تحولات فرهنگی ایران عزیز در پوشش، گفتار، ادبیات و نحوه نگرش مردمان ایران زمین مشهود است و گواه تحولی عظیم است که امروز نمی‌توان دیگر باور‌ها و عقاید ایران ۱۳۰۰ با ایران ۱۳۹۹ را حتی مقایسه کرد. شاید هیچ قرنی به این اندازه شاهد تحول فرهنگی در ایران نبوده است!

تاسیس نهاد دانشگاه تهران، در سال ۱۳۱۳ یکی از مهم‌ترین تحولات این قرن است که نخستین گام تغییر و تحولات ایران به سمت کشوری نوین و پیشرفته است. دانشگاهی که بارها نقش موثر و محوری خود را در توسعه فرهنگی و اجتماعی ایران عزیز به اثبات رسانده‌ است.
دانشجویان دانشگاه تهران با درک صحیح معضلات و مشکلات ایران در مسیر تحول و توسعه، همواره با کوشش و جهاد و با استفاده از ظرفیت‌های علمی، گام در توسعه روزافزون کشور گذاشته‌اند.  

نهاد کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان یقینا یکی از نمونه‌های درک والای دانشجویان و داوطلبی آن‌ها برای تفکر و خدمت صادقانه برای رفع مشکلات ایران عزیز در راه توسعه است.

ما دانشجویان دانشگاه تهران همواره در راه تعالی و توسعه فرهنگی‌ و اجتماعی ایران عزیز از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌ایم و دست در دست دیگر اقشار جامعه گام در مسیر پویایی و توسعه‌ ایران عزیز نهاده‌ایم.

در آستانه واپسین نوروز قرن چهاردهم هجری شمسی، مشکلات بسیاری جامعه ایران و جهان فرا گرفته‌اند. شیوع ویروس آخرالزمانی کرونا، سایه‌ی جنگ و تروریسم بر سر کشورهای جهان و مشکلاتی که در داخل جامعه ما وجود دارد همه نشانگر وضعیتی پیچیده‌است. اما آنچه که مهم‌ترین عنصر بقای ایرانیان در طول گذرگاه‌های سخت تاریخی بوده است، امید به فرداست. سلاحی بزرگ و شگرف که ابرقدرت‌های جهان را در طول تاریخ، مقابل ما به زانو در آورده است.
در پایان آرزو می‌کنم آخرین سال این قرن پرماجرا و تکرار نشدنی سالی سرشار از موفقیت، شادکامی و معنویت برای مردم ایران عزیز باشد.

به صلابت ایران کهن
به سلامت ایران جوان

علیرضا صبا
عضو کوچک کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه تهران