علیرضا صبا، دبیر کانون قرآن و عترت (ع) دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در جلسه شورای هماهگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران با حضور دبیر و مسئولان ارکان شورا، دبیران و اعضای شورای مرکزی کانون‌ها، که در روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، در تالار روح الامینی باغ موزه نگارستان برگزار شد؛ حضور یافت.

 

در بخش اول جلسه دبیران و اعضای شورای مرکزی کانون‌های حاضر به بیان دغدغه‌ها و مشکلات موجود در فعالیت کانون‌ها پرداختند.

در بخش دوم جلسه، ابتدا مهدی رضاییان، دبیر کانون هنرهای تجسمی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، بسترها و شرایط حمایت از رویدادهای آموزشی کانون‌های فرهنگی توسط شورای هماهنگی را مطرح کرد. وی با اشاره به توانمندی اعضای کانون‌های فرهنگی، راه‌های فعالیت آموزشی هدفمند و موثر و مسائل جانبی این حوزه را به حاضران معرفی کرد.

جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه تهران

در ادامه علیرضا صبا به عنوان دبیر کانون قرآن و عترت (ع) دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی شروع به سخنرانی نمود.

در این جلسه، علیرضا صبا با اشاره به عدم ذکر نام کانون‌های فرهنگی در گزارش مهمترین فعالیت‌های دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۷ که در روز ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ توسط دکتر محمود نیلی احمدآبادی، ریاست دانشگاه تهران منتشر شده بود؛ فعالیت‌های کانون‌ها را فعالیت‌هایی مهم و مورد علاقه دانشجویان دانست. وی دلیل اهمیت این گزارش را توجه رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و عموم مردم و دانشگاهیان مطرح کرد و نام بردن از کانون‌ها در این گزارش را تقویت کننده به ریشه کانون‌های فرهنگی دانست. صبا دلیل ذکرنشدن نام کانون‌ها در این گزارش را در خود کانون‌های فرهنگی دانست.

وی با اشاره به وجود مشکلات در پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران، دانشگاه تهران را نسبت به دیگر دانشگاه‌ها فضایی بهتر برای فعالیت فرهنگی عنوان کرد.

جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه تهران

علیرضا صبا مهمترین معضل کانون‌های فرهنگی را عدم حمایت برخی از مسئولین از کانون‌ها و مباحث و مشکلات داخلی کانون‌های فرهنگی معرفی کرد و بر تکریم اعضای کانون‌ها تاکید کرد.

در ادامه دبیر کانون قرآن و عترت (ع) دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، سه مسئله ی فعالیت رسانه‌ای، نشریات دانشجویی و مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی را سه نکته‌ی طلایی برای تقویت ریشه‌ی کانون‌ها معرفی کرد.

صبا با تاکید بر اهمیت مجامع تحصصی کانون‌ها، خواستار افزایش مشارکت دبیران کانون‌ها به جهت تشکیل این مجامع شد. وی هدف متعالی مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی را آشنایی با تفکرات دانشجویان با دانشجویان دیگر دانشکده‌ها و پردیس‌ها دانست و اظهار داشت فعالیت مشترک با کانون‌هایی که در دانشکده‌های تخصصی زمینه فعالیت کانون کار می کنند، باعث تقویت محتوایی برنامه‌های کانون‌ها است.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی برگ سبز، ضمن اشاره به کم‌رنگ بودن نشریات کانون‌های فرهنگی، شرایط و جو امروز نشریات دانشگاه را سیاسی عنوان کرد. وی فعالیت در نشریات فرهنگی را عامل افزایش کیفیت محتوایی و وجه‌ی کانون‌ها دانست و افزود هر کانون پتانسیل داشتن نشریه را دارد. وی نشریات را برای کانون‌های محتوا محور یک وظیفه‌ی جدی یاد کرد. وی اظهار داشت که نشریه تشکیلاتی کانون‌ها می تواند به تقویت ریشه‌ای کانون‌ها کمک شایانی کند.

جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه تهران

علیرضا صبا مهم‌ترین بحث کمک کننده به تشکیلات کانون‌های فرهنگی را، فعالیت خبری و رسانه‌ای عنوان کرد و بسترهای شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی را ذکر کرد و استقبال مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از انتشار اخبار کانون‌ها در سایت اداره کل فرهنگی و اجتماعی را مثبت خواند.

علیرضا صبا، فعالیت تشکیلاتی را امری مهم دانست و افزود: "دانشجویی که هویت فرهنگی دارد بایسیتی در کار فرهنگی مشارکت کند." از دیدگاه وی تقویت فعالیت رسانه‌ای و نشریاتی عامل کمک کننده به شناساندن هویت فعالیت‌های کانون‌ها به مخاطبان، عنوان شد.

صبا اطلاع کامل از حقوق و قوانین را عامل جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های بعضی از افراد دانست.

صبا افزود همدلی و ایجاد اتحاد بین کانون‌های فرهنگی امری بسیار مهم و اساسی به شمار می آید.

در پایان علیرضا صبا از حضار درخواست کرد که نسبت به افزایش کیفیت محتوایی فعالیت‌های کانون‌ها اقدام کنند.

جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه تهران

در انتهای جلسه علیرضا محمدی، دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت. وی گزارش فعالیت‌های انجام شده شورا از دی ۱۳۹۷ تا کنون را به حضار ارائه داد. موارد مهم این گزارش شامل پیگیری مشکلات کانون های فرهنگی در پردیس‌ها و دانشکده‌ها، جلسات دبیران شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان تهران، دیدار با مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامه‌ریزی و بسترسازی برای کانون‌های فرهنگی بود.

محمدی با اشاره به هر کدام از مشکلات اشاره شده توسط دبیران و اعضای شورای مرکزی کانون‌های حاضر، ضمن ارائه پیشنهادات، قول پیگیری و مطالبه‌گری آن‌ها، در جلسات با مسئولین فرهنگی بخش‌های دانشگاه را داد.

در حاشیه این نشست دبیران و اعضای شورای مرکزی کانون‌ها با هم دیدار و گفت‌وگویی صمیمانه داشتند.

جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه تهران