شماره ششم نشریه علمی ترویجی دلتا منتشر شد و علیرضا صبا در این شماره علاوه بر مصاحبه با سیاوش صفاریان‌پور، به مناسبت ۳۰ سالگی مجله «نجوم» تاریخچه این مجله را بررسی کرد.

 

در مقاله علیرضا صبا که با عنوان «نجوم؛ در مسیر انفجار ابرنواختری یا کوتوله سفیدشدن؟» در شماره ششم نشریه دلتا منتشر شده است؛ به تاریخچه نشریه «نجوم» پرداخته شد و چند چهره‌ی اثرگذار نجوم معرفی شده‌اند. مجله «نجوم» یکی از نشریات محبوب علمی ترویجی در ایران است که نزدیک به سه دهه است فضای نجوم آماتوری کشور را رهبری می‌کند و در این شماره از دلتا، به مناسبت ۳۰ سالگی این نشریه، تاریخچه آن مورد بررسی قرار گرفته است.

دیگر اثر علیرضا صبا در این شماره از نشریه دلتا، مصاحبه با سیاوش صفاریان‌پور، روزنامه‌نگار و مروج علم است. در این گفت‌وگو که با همکاری محمدحسین سمندری مقدم انجام شده است؛ درباره‌ی چیستی ترویج علم و وظایف و جایگاه مروج علم بحث شده است و همچنین نگاه صفاریان‌پور نسبت به وضعیت کنونی ترویج علم در ایران در این گفت‌وگو مورد کاوش قرار گرفته است.

از دیگر مطالب شماره ششم دلتا می‌توان به یادداشتی از یاسر سلیمی که درباره‌ی نظریه‌ی ابطال‌گرایی کارل پوپر در فلسفه علم نوشته شده است و به مسائلی چون مسئله‌ی استقراء یا مسئله‌ی هیوم و معیارها و نقدهای وارد بر ابطال‌پذیری پرداخته است؛ اشاره کرد. همچین در این شماره می‌توانیم مقالاتی با عنوان «فرار از نقطه‌ی آبی کم‌رنگ» به قلم سمانه احمدی و زینب السادات لسانی، «انسان و رویا؛ در جستجوی معنا» به قلم علیرضا عیوض نژاد و «می‌شود زندگی را هدیه داد» به قلم مهدی مددی قلعه‌زو را بخوانیم.

نشریه علمی ترویجی دلتا به صاحب امتیازی انجمن علمی دانشجویی بین رشته‌ای ترویج علم و فناوری دانشگاه تهران که در گذشته با نام UTTED فعالیت می‌کرد، از پاییز ۱۳۹۷ مشغول فعالیت است. محمدحسین سمندری مقدم مدیرمسئول آن و الهه بابازاده سردبیر این نشریه هستند. علیرضا صبا از شماره دوم این نشریه در زمستان ۱۳۹۷ به عنوان خبرنگار، نویسنده و مدیر سامانه به این گروه دانشجویی پیوست و پیش از این مقاله وی با عنوان «نگاهی بر راه پر پیچ و خم ترویج علم در ایران» که در شماره پنجم این نشریه منتشر شده بود، به مرحله نهایی داوری دوازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی صعود کرد. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، احتمالا تاریخ برگزاری اختتامیه نزدیک به روز خبرنگار باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده نشریه به نشانی UTTEDsj.ut.ac.ir مراجعه کنند و برای مشاهده مقاله علیرضا صبا با عنوان «نجوم؛ در مسیر انفجار ابرنواختری یا کوتوله سفیدشدن؟» از اینجا و برای مشاهده مصاحبه وی با سیاوش صفاریان‌پور با عنوان «چراغ روشن آسمان شب ترویج علم» از اینجا اقدام کنند.