علیرضا صبا در اختتامیه نخستین جشنواره مسئولیت‌پذیری اجتماعی داتشگاه تهران گفت: من مطمئن هستم و ایمان دارم که روح بزرگوار دانشجویان فعال کانون‌های اجتماعی راضی به مطرح شدن فعالیت‌هایشان نیست. چرا که هدف آن‌ها تقدیر ما از آن‌ها نیست و آن‌ها برای رضای خداوند این کارهای ارزشمند را می‌کنند. ما وظیفه داریم که مسئولیت‌پذیری را ترویج کنیم و با هیچ زبانی نمی‌توانیم از این فعالیت‌ها و از این دوستان تقدیر کنیم.

اختتامیه نخستین جشنواره ترویج جشنواره مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران صبح دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد. در این مراسم علاوه بر معرفی و تقدیر از برگزیدگان جشنواره، دکتر محمودنیلی احمد‌آبادی، رئیس، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی، معاون فرهنگی و اجتماعی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دکتر مجید سرسنگی، رئیس جشنواره و علیرضا صبا، دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران به سخنرانی پرداختند.

علیرضا صبا در این مراسم به معرفی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران به خصوص کانون‌های فعال در حوزه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اهمیت و نقش آن‌ها، دستاوردها و خدمات آن‌ها به جامعه پرداخت.

به گفته‌ی صبا بیش از ۹۰ کانون در دانشگاه تهران در سال‌های اخیر ثبت شده‌اند اما در حال حاضر تعداد ۴۳ کانون، مطابق ضوابط اداری و آیین‌نامه‌ای در دانشگاه فعال هستند. صبا بیان کرد: مجموعه‌ی کانون‌های دانشجویی دانشگاه تهران افتخار دارد از سال ۱۳۷۷، که آبان امسال، ۲۳ سال از آن می‌گذرد، سابقه‌ی حضور و کنش‌گری در حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی کشور را داشته باشد. به طور میانگین سالانه ۱۲۰ برنامه در کانون‌های دانشجویی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. نزدیک به ۱۵۰۰ دانشجو، به عنوان دانشجویان فعال کانونی در دانشگاه تهران شناخته می‌شوند.

در ادامه صبا با تقسیم‌بندی حوزه‌های فعالیت کانون‌های دانشجویی در دانشگاه تهران به ۴ بخش اصلی کانون‌های فرهنگی، کانون‌های هنری، کانون‌های دینی و کانون‌های اجتماعی، تعداد و عناوین موضوعات هر کانون را ذکر کرد. سپس به معرفی کانون‌های اجتماعی و خدمات ارائه‌شده به این کانون‌ها در سال‌های اخیر اشاره کرد. صبا گفت: امروز در سطح دانشگاه، ۱۷ کانون فعال در حوزه‌ی اجتماعی داریم که در موضوعات فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه، محیط زیست، کارآفرینی، گردشگری، ایران‌شناسی، دانش‌پژوهان با آسیب بینایی، هلال احمر و همیاران سلامت روان فعالیت می‌کنند.

صبا ادامه داد: شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی افتخار دارد که در این دوره، دو کار کوچک را در مقابل خدمات بزرگ دوستان انجام بدهد. یکی پیگیری‌هایی که در زمینه‌های حقوقی مسائل مالی داشته‌ایم تا بتوانیم مسیر خوبی را برای کانون‌های دانشجویی به خصوص کانون‌های خیریه فراهم کنیم تا سنگی جلوی فعالیت آن‌ها نباشد. در این جا تشکر می‌کنم از حمایت‌های معاون سابق و مشاور کنونی فرهنگی و اجتماعی رئیس دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر مجید سرسنگی و پیگیری‌های مدیر کل سابق و معاون کنونی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، جناب آقای دکتر زارع چاهوکی و امیدوار هستم مؤید به توفیقات الهی باشند. اهدای جایزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در جشنواره رویش به یاد شهید حسین علی‌مرادی، یکی دیگر از اقدامات در حوزه‌ی کانون‌های اجتماعی بود. جشنواره رویش به جهت نمایش دستاوردها و توانمدی‌های حوزه‌ی کانون‌های دانشجویی طراحی شده است و جایزه شهید علی‌مرادی به مناسبت تقدیر از کانون‌های برتر و فعالان کانونی حوزه‌ی ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی امسال به این جشنواره اضافه شده است.

سپس دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی،‌ هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران به معرفی شهید حسین‌ علی‌مرادی، دانشجوی فعال حوزه‌ی کانون‌های خیریه در دانشگاه تهران و علامه طباطبایی پرداخت. صبا ادامه داد: شهید علی‌مرادی یک الگو برای ما کانونی‌ها و به خصوص کانون‌های فعال اجتماعی است. شهید علی‌مرادی که کانون و انجمن مردم‌نهاد «دست‌یاری به دشت‌یاری» را در دوران دانشجویی خود تأسیس کرد، در زمان حیات ارزشمند خود ۳ مدرسه در مناطق محروم را دوران عمر گرانبهای خود با دستان خود ساخت و در همان ایام، ۲۳ مدرسه دیگر را در دست برنامه‌ریزی برای ساخت بود که متاسفانه در یک تصادف ناگوار در ۸ آذر ۱۳۹۸ در سفری که برای خدمت‌رسانی و ساخت مدرسه به سیستان و بلوچستان رفته بود به درجه رفیع شهادت نائل آمد و خداوند با حکمت خود این مهره‌ی فعال را از ما دور کرد. اما ما مطمئنیم حکمت الهی این دوری این بوده است که ما فعالان کانونی و دانشجویانی که در کانون‌های اجتماعی کار می‌کنیم، بتوانیم که بیش از پیش نسبت به اهمیت وظیفه‌ای که داریم پی ببریم.

علیرضا صبا در ادامه به معرفی کانون‌های فعال در حوزه‌ی مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فعالیت‌های آن‌ها پرداخت. صبا با برشمردن و ارائه آمار و اطلاعاتی از فعالیت‌های کانون نیکوکاری والعصر باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، طرح ۱۲-۱۲ را ادامه‌ی راه شهید علی‌مرادی توصیف کرد و افزود: این که ما دانشجویان دانشگاه تهران که خودمان به توفیقات خداوندی، در بهترین دانشگاه ایران درس می‌خوانیم و سختی‌ها و مشقت‌های تحصیل را درک می‌کنیم، و در نتیجه‌ی آن‎‌ها ببرای بهبود وضعیت آموزشی کشور چه در تحصیلات دانشگاهی و چه در تحصیلات پیش از دانشگاه تلاش می‌کنیم، بسیار ارزشمند است و نشان‌دهنده‌ی بلوغ فکری و اجتماعی دانشجویان دانشگاه است.

در ادامه صبا اشاره کرد: این طور نیست که اعضای کانون‌ها تنها به مسئولیت‌شان در قبال انسان‌ها و مردم جامعه بپردازند و دغدغه‌مندی زمینی که در آن زندگی می‌کنیم و حفظ محیط زیست را نداشته باشند. کانون بسیار فعال سبزدیمن دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نمونه بارز این مسئولیت و دغدغه‌مندی است. سپس صبا به جزئیات فعالیت‌های این کانون پرداخت.

سپس صبا به معرفی فعالیت‌های کانون‌های خیریه حامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، جهادی وارث و خیریه فانوس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران پرداخت و تأکید کرد: من مطمئن هستم و ایمان دارم که روح بزرگوار دانشجویان فعال این کانون‌ها راضی به مطرح شدن این فعالیت‌ها نیست. چرا که هدف آن‌ها تقدیر ما از آن‌ها نیست و آن‌ها برای رضای خداوند این کارهای ارزشمند را می‌کنند. ما وظیفه داریم که مسئولیت‌پذیری را ترویج کنیم و با هیچ زبانی نمی‌توانیم از این فعالیت‌ها و از این دوستان تقدیر کنیم.

در ادامه آیین اختتامیه، تندیس مسئولیت‌پذیری اجتماعی به کانون‌های نیکوکاری والعصر باشگاه دانشجویان، جهادی وارث و خیریه فانوس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران اهداء شد.

برای مشاهده ویدئو سخنرانی علیرضا صبا از اینجا اقدام کنید.