علیرضا صبا، دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: در این زمانه‌ای که فرهنگ ایرانی و اسلامی ما از همه سو تحت تهاجم است، کانونی‌ها به عنوان امیدهای فرهنگ ایران، با روحیه ایثارگرانه پای کار فرهنگی ایستاده‌اند.

 

به نقل از اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، علیرضا صبا دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت ۱۴ آبان، روز کانون‌های دانشجویی دانشگاه، درباره فعالیت‌های کانون‌ها اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران، نهادی پرشور و متشکل از افراد دغدغه‌مند این ۴ حوزه است.

وی ادامه داد: دانشجویانی که علاوه بر توانمندی‌های علمی، دغدغه فعالیت فرهنگی و اجتماعی دارند، رکن اصلی این مجموعه‌اند. عنوان‌های متعددی نیز برای فعالیت در کانون‌های دانشجویی وجود دارد.

صبا تصریح کرد: در حوزه فرهنگی می‌توان به عنوان‌هایی مانند مطالعات فرهنگی، اندیشه، کتابخوانی و رسانه؛ در حوزه هنری به عنوان‌های فیلم و عکس، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی؛ در حوزه اجتماعی به عنوان‌های ایران‌شناسی، محیط زیست، خیریه، همیاران سلامت، کارآفرینی و سبک زندگی و در حوزه دینی به عنوان‌های قرآن و عترت، نماز، نهج البلاغه، رضوی و مهدویت اشاره کرد.

دبیر کانون رسانه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران گفت: دانشجویان دغدغه‌مند و خوش فکر عضو کانون‌های دانشگاه تهران با شکل‌های متفاوت فعالیت، سعی در ترویج دغدغه‌هایشان دارند. نشریه، همایش، نشست هم‌اندیشی، کارگاه‌های آموزشی، اجراهای هنری و... تنها عنوان‌های کمی از اشکال متفاوت کارهایی است که کانونی‌ها در دانشگاه انجام می‌دهند.

وی درباره اهمیت کانون‌های فرهنگی به عنوان بستری برای شکوفایی خلاقیت‌های دانشجویان بیان کرد: به اعتقاد من این خلاقیت‌ها به دلیل مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌مندی اعضا است که بروز پیدا می‌کند و شکوفا می‌شود. در همین ایام کرونا زمینه فعالیت‌های فرهنگی به شکل معمول میسر نبود از این رو اعضای کانون‌ها با دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیریی که نسبت به حوزه فعالیت خود داشتند با خلاقیت‌های خودشان، گفتمان جدیدی را به فعالیت فرهنگی اضافه کردند.

دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران افزود: کانون‌ها در همین ایام به فضای مجازی و محتوامحوری روی ‌آوردند. تولیدات مجازی از جمله پادکست، کلیپ و نشریه، حلقه‌ها و نشست‌های مجازی در کنار نوآوری در تولید و انتشار محتواهای مجازی، از جمله خلاقیت‌هایی بود که در این دوران توسط کانون‌ها اجرا شد.

صبا با اشاره به اینکه در فضای عادی نیز، کانونی‌ها دغدغه دارند تا صدای خود را به جامعه برسانند و عموم جامعه دانشگاهی و حتی جامعه بیرون از دانشگاه را در دغدغه‌های خود سهیم کنند، ادامه داد: به همین خاطر است که در فعالیت‌های دوران پیشاکرونا نیز همیشه شاهد خلاقیت‌های دانشجویان عضو کانون‌ها بوده‌ایم.

دبیر کانون رسانه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران تأکید کرد: تفاوت مهم اعضای کانون‌ها با دانشجویانی که عضو نیستند، دقیقاً همین است. دانشجویان کانونی به این خاطر که خود را در محیط مسئولیت‌پذیری قرار می‌دهند، نسبت به دانشجویانی که عضو نیستند، در موقعیت‌های دیگر نیز از خلاقیت‌ها و تجربیات ارزشمندی برخوردارند که راهگشای مشکلاتشان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه کانون‌های فرهنگی در حوزة فرهنگی و اجتماعی کجاست؟، گفت: تعریف جایگاه کانون‌ها و نقش راهبردی و مؤثر آن‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی، با بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و... میسر نیست! هیچ آیین‌نامه، جایزه، جشنواره و... نمی‌تواند بیانگر خدمات و ارزش‌های کانون‌ها در جامعه و جامعه دانشگاهی باشد.

صبا اظهار کرد: در این زمانه‌ای که فرهنگ ایرانی و اسلامی ما از همه سو تحت تهاجم است، کانونی‌ها به عنوان امیدهای فرهنگ ایران، با روحیه ایثارگرانه پای کار فرهنگی ایستاده‌اند. در این زمانه‌ای که از هنر اصیل ایرانی و اسلامی ما،‌ تنها محدود هنرمندانی مانده‌اند که زیر بار هنرمند نماها دیده نمی‌شوند؛ این کانونی‌ها هستند که با دغدغه‌مندی هنر ایرانی را حفظ می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: در هر بحران اجتماعی، این کانونی‌ها هستند که همراه با دیگر گروه‌های جهادی پای کار می‌آیند و با مسئولیت‌پذیری، مسبب خیر و برکت در جهت حل آن بحران می‌شوند. در این زمانه که اسلام تحت حمله‌های روانی و رسانه‌ای مختلف قرار دارد، این کانونی‌ها هستند که عاشقانه پای کار دین می‌ایستند و از آن دفاع می‌کنند و این مسائل تنها بخشی از اهمیت کانون‌هاست.