علیرضا صبا با توجه به جایگاه سوم ایران در بین کشورهای تولیدکننده گردوی جهان در ۲۵ سال اخیر، گفت: فرآوری گردو در داخل کشور می‌تواند به فروش بهتر آن در بازارهای جهانی کمک شایانی کند.

علیرضا صبا، دانشجوی مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، ارائه علمی تخصصی با موضوع «ماشین‌های فراوری گردو» را، صبح یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، در کلاس درسی عملیات واحد ۱ به تدریس دکتر امین نصیری، دانش‌آموخته گروه مهندسی ماشین‌های کشاورزی دانشگاه تهران انجام داد.

صبا ابتدا به معرفی اهمیت استراتژیک گردو در کشور پرداخت. مطابق گزارش فائو، سازمان خواروبار جهانی، ایران در ۲۵ سال اخیر رتبه سوم تولید گردوی جهان را داشته است. وی با ارائه اطلاعات مربوط به سطح زیرکشت و مقدار تولید گردو در ۲۵ سال اخیر در جهان، و همچنین مقایسه آمار تولید، مصرف و سطح زیر کشت گردو در ایران، ابراز داشت:« از آن جایی که تولید گردو در کشور ما در خلال سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۴۰۰ هزارتن بوده اما مصرف آن در کشور به کمتر از ۵۰ هزارتن در سال می‌رسد؛ می‌توان نتیجه گرفت ایران یکی از کشورهای مهم صادرکننده گردو در جهان است. به همین جهت فرآوری گردو در داخل کشور و پیش از صادرات می‌تواند به فروش بهتر آن در بازارهای جهانی کمک شایانی کند.» پس از آن صبا به معرفی پرمصرف‌ترین و بیشترین واردکنندگان گردو در جهان پرداخت.

علیرضا صبا سپس به بیان اهمیت و کاربرد گردو در صنایع مختلف غذایی، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی، چوب‌ومبلمان و حتی صنعت نفت پرداخت. پس از آن به بیان مراحل مکانیزه فرآوری گردو پرداخت. سپس انواع دستگاه‌های شستشو و پوست‌گیر، دستگاه‌های درجه‌بندی و دستگاه‌های خشک‌کن را معرفی کرد.

برای مشاهده ویدئو کامل این ارائه می‌توانید از پایین صفحه اقدام کنید.