به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت شهید دکتر چمران، دکلمه‌ی مناجات وی با صدای علیرضا صبا منتشر شد.

 

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ سی و نهمین سالگرد شهادت شهید دکتر مصطفی چمران، از مبارزان دوره‌ی دفاع مقدس و همراهان امام خمینی (ره) و مهندس بازرگان است. شهید چمران علاوه بر نبوغ نظامی دارای افتخارات علمی بی‌شمار بود. در کنار استعداد علمی و نظامی، یادداشت‌ها و دست نوشته‌های او، طبع ادبی و روحیه‌ی هنری این شهید والامقام را نشان می‌دهد. در این یادداشت‌ها، شهید چمران سیمای یک انسان مبارز دردکشیده را مجسم می‌کند و هدف خود از سال‌ها تحمل سختی و رنج را با خدای خود در میان می‌گذارد.

شهید چمران در سال ۱۳۱۱ و در تهران دیده به جهان گشود. وی تحصیلات متوسطه‌ی خود را در دبیرستان ماندگار البرز و تحصیلات آکادمیک را در رشته مهندسی برق و در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران گذراند. سپس با استفاده از بورس دانشجویان ممتاز به آمریکا رفته و با درجه دکتری در فیزیک پلاسما دانش‌آموخته شد. او در دوره‌ی دانشجویی محضر اساتید مبارزی همچون مهندس مهدی بازرگان را درک کرده بود و در زمره‌ی مبارران نهضت مقاومت ملی قرار داشت. وی در ماجرای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نیز حضوری فعال داشت. گفتنی است که نقش راهبردی وی در کنار مرحوم ابراهیم یزدی در گسترش شاخه‌ی نهضت آزادی و انجمن‌های اسلامی دانشجویان در خارج کشور، کمک شایانی به روند معرفی منش انقلاب اسلامی مردم ایران به جهان داشت. وی پس از این دوره به مصر سفر کرد و آموزش‌های چریکی را در آنجا دید. سپس به دعوت امام موسی صدر در لبنان حضور یافت و برای چند سال از حقوق شیعیان آنجا دفاع کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شهید چمران به ایران بازگشت و در عنوان معاون نخست وزیر دولت موقت به انقلاب خدمت کرد. وی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و به عنوان نماینده مردم تهران در نخستین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی نائل شد. پس از آن و در دوره‌ای پس از مرحوم محمدتقی ریاحی، از سوی مرحوم امام خمینی (ره) به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد. با آغاز دوران دفاع مقدس در جپهه‌های نبرد حضور یافت و با تأسیس نیروی سازمان جنگ‌های نامنظم خدمات زیادی در بازپس‌گیری مناطق اشغال شده داشت. وی همچنین نماینده‌ی امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع بود.

روح بلند وی سرانجام پس از سال‌ها مبارزه، در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ و در منظقه دهلاویه به ملکوت اعلی پیوست. مناجات‌های وی در روز شهادتش، بیانگر شخصیت،‌ منش و روح والای وی است.

قایل صوتی بخشی از مناجات در زمستان سال ۱۳۹۶ توسط علیرضا صبا دکلمه شد و امروز به مناسبت سالگرد شهادت وی منتشر می‌شود.
 

دریافت قایل صوتی دکلمه مناجات شهید دکتر مصطفی چمران با صدای علیرضا صبا